Lektion 1
Vi har gått igenom/repeterat olika genetiska begrepp som finns på: https://biologi.ugglansno.se/grundlaggande-begrepp/
(Dna, Dns-molekyl, Kromosom, Gen, Kvävebas, Genom, Arvsanlag och arvsmassa. )
Vi har även repeterat vad ett protein och aminosyra är Läs: https://kemi.ugglansno.se/livsmedelskemi-protein/
Lektion2
VI går igenom hur kroppen bygger proteiner av aminosyror utifrån den genetiska koden: Titta på denna film
Läs: https://biologi.ugglansno.se/du-ar-dina-proteiner/
Labbtimme (vecka 34-35)
1. Vi har diskuterat vad som styr/bestämmer din personlighet. Hur mycket som är arv och hur mycket som är miljö. (Läs på: sista stycket på https://biologi.ugglansno.se/arv-och-miljo/)
I klassen har vi diskuterat dessa frågor:
- Vad är en personlighet?
- Fundera på om eller hur vi ärver en personlighet?
- Påverkas man av sin uppväxtmiljö? På vilket sätt i så fall?
- Finns det drag i just din personlighet som du tror är medfödd?
2. Vi har sedan sett denna film (50 min)som finns på sli.se (skaffa konto om du inte har):
https://sliplay.se/medioteket/play/products/952034-ditt-forutbestamda-liv-de-forsta-aren
3. Efter filmen diskuterade vi dessa frågor tillsammans:
- Tror du att Dunedin-studien går att använda som mall över hela världen? Förklara.
- Ge exempel på hur livet för de fem personlighetstypern skulle kunna bli. (Självsäker, Välanpassad, reserverad, hämmad, utagerande)
- På vilket sätt, enligt studien, påverkas ditt liv av dina sömnvanor?
- Tror du att smart-phones och datorer har samma effekt på barn som TV-tittande hade i studien?
- Hur tror du att man kan träna barn för att öka sin självkontroll?
- Kan man träna upp förmågan att samarbeta? I så fall hur?
- Vilken av personlighetstyperna tycker du att du tillhör? Förklara varför.
- Beskriv en nackdel med marshmallowsexperimentet.