Lektion 6

Pedagogisk planering.

Mål. Förstå grunderna i programmering. Vi har använt oss av scratch. Programmet är webbbaserat och finns på adressen: https://scratch.mit.edu/

Uppgifter: Vi har på lektionerna gjort dessa uppgifter:

Lektion 1

De finns också som lektioner under fliken år5/scratch på denna sida.

Vad elever förväntas kunna: 

Lektion 1: 

  • Vad är blockprogrammering?
  • Hur fungerar Scratch? Hur arbetar man i scratch?
  • Vad är en sprajt och vad är en bakgrund?

Lektion 2: 

  • Kunna använda sig av rörelse ”glida”
  • Kunna göra en dialog mellan två sprites.
  • Kunna placera sin sprite med x-värde och y-värde.
  • Kunna använda sig av ”meddelanden”.
  • Växla bakgrund.
  • Använda animationer – byta klädslar.
  • Använda repetitionsblocket.
  • Använda göm / vis

Lektion 3: 

  • Kunna styra en sprajt med tangenter.
  • Kunna lägga till en automatisk rörelse
  • Använda sig av känna-av blocket.
  • Kunna använda “för alltid-blocket”.
  • Kunna använda sig av variabler.

Lektion 4

  • Kunna rita sprajts
  • Kunna styra med fingret
  • Kunna skicka “punkter” som startar andra script.
  • Använda automatisk rörelse
  • Använda slumptal

Lektion 5

  • Rörelse i x och y-led
  • Skicka meddelande
  • Skapa och använda variabler