Planering:
Vecka: | S71 | S72 | S73 |
vecka 34 | inga lektioner | inga lektioner | lektion 1 |
vecka 35 | lektion 1 och 2 | lektioner 1 och 2 | lektion 2 och 3 |
vecka 36 | Lektion 3 och 4 | Lektion 3 och 4 | Lektion 4 och rep |
vecka 37 | Lektion 5 och 6 | Lektion 5 och 6 | lektion 5 och 6 |
vecka 38 | 7 och 8 | 7 och 8 | 7 och 8 |
vecka 39 | 9 och 10 | 9 och 10 | 9 och 10 |
Vecka 40 | 11 och 12 | ||
Vecka 41 | 13 och 14 | ||
Vecka 42 |
Lektion 1: – https://biologi.ugglansno.se/vad-ar-liv/
Vi gick igenom terminens upplägg. Under hösten läser vi 3 kurser. Först biologi, sedan fysik och sist kemi. Varje kurs är ungefär 5-6 veckor och avslutas med ett prov.
Jag delade ut kurshäfte för biologi och visade ugglansNO.se som är ett digitalt läromedel som vi kommer att arbeta med. Där finns samma texter vi arbetar med samt övningar.
Vi diskuterade i par vad som krävs för få kalla sig levande. VI samlade upp diskussionen i helklass. Vi läste sedan sidan ”Vad är liv” i häftet eller på ugglans NO. Vi gjorde övningarna till.
Lektion 2: – https://biologi.ugglansno.se/cellen/
Vi förhörde läxan ”Vad är liv”. Eleverna fick skriva enskilt på en lapp vad de trodde krävdes för att få kalla sig levande. Sedan diskuterade och jämförde varandras lappar i grupper om fyra. Vi samlade upp diskussionen i helklass. Eleverna fick i grupper om 4 diskutera: Vad är en cell? Hur stor är en cell? Vilka olika slags celler finns det?
Vi gick igenom studietekniken kring ett moment. Jag skriver på tavlan och eleverna skriver av. Att lära sig genom att anteckna samt poängen med att hålla sig aktiverad.
Vi gick igenom och skrev grundläggande fakta om cellen samt ritade cellen och dess organeller (cellkärna, dna, cellplasma, mitokondrie, ribosom, lysosom). VI gick igenom organellernas funktion.
Vi kollade på denna film avslutningsvis:
Lektion 3
Först ett kort läxförhör. Sedan fortsatt genom gång om cellens delar. Jag pratade om cellandning och vi gick igenom olika celltyper. (djur, växt, svamp och bakterie)
Sedan läste vi om detta och gjorde uppgifterna på ugglansno (sida 2: cellen, sida 3: celltyper)
Lektion 4
Läxförhör om cellen. Först gjorde eleverna ett test enskilt sedan fick de tillsammans gå igenom frågorna. De lämnade inte in något.
Film om cellen. https://www.sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=4&article=DVD%2 03248
Eleverna fick plocka ut 3 fakta ur filmen som de inte visste innan och 3 saker som de redan kunde. Sedan diskuterade eleverna med varandra och jämförde. Vi tog upp några punkter i helklass.
Lektion 5
VI började diskutera ”Vad är en art”? För att visa på mångfalden av arter gjorde vi en övning som heter vem ska bort. Jag visar 4 organismer sedan får barnen gissa vilken som inte hör hemma i det gänget. ÖVNING. Sedan fick elever med varandra: Vad är en art? Vem var Carl von Linné? Hur många arter finns det? Hur namnger man arter?Jag googlade olika typer av hybrider framförallt stora kattdjur och mulan. Jag samlade upp diskussion och gick igenom på tavlan medan eleverna fick skriva i sina anteckningsböcker.
Lektion 6
Lektioner handlar om hur organismer delas in. Eleverna får 30 kort med olika djur. Hela djurriket representeras. De ska lägga korten i 7 högar. Efteråt skriver de upp sin indelning på tavlan. Vi diskuterar vilka av namnen som är vetenskapliga och hur subjektivitet undviks. Sedan tittar vi på den klassiska systematiken och ser på hur människan delas in.
Lektion 7
Vi pratar om systematik och jämför den med ett mappsystem. Vi sorterar Justin Bieber. Medan vi gör det pratar vi om varje steg i systematiken. Efter det läser vi ”Att dela in organsimer” och gör frågorna till. Vi repeterar också de tidigare bladen.
Lektion 8
När eleverna kommer in i klassrummet står ett mikroskop samt en lupp vi varje bord som eleverna får undersöka i 10 min. Vi går igenom lite kort vad apparaterna heter och hur mycket de kan förstora. Sedan skriver vi om mikroorganismer; bakterier, arkebakterier. Vad som skiljer dem åt osv. Vi läser bladen ”det minsta livet” och gör frågor till
Lektion 9
Vi går igenom skillnaderna mellan virus och bakterier. Eleverna skriver i sina böcker. Vi läser om virus och gör uppgifter. Vi spelar Quizlet live för att träna begrepp.
Lektion 10
Läxförhör på mikroorganismer. Eleverna får diskutera med varandra och sedan tar vi frågorna i helklass. Vi visade en bild på djurens släktträd och diskutera vilken information som det säger oss. VI gick igenom vad som kännetecknar ett djur. Eleverna fick skriva. Vi kollade på filmen.
https://www.sli.se/apps/sli/prodinfo.php?db=4&article=DVD%203526
Lektion 11
Vi har gått igenom olika djurgrupper. Vi har skrivit på tavlan och eleverna har skrivit av. Eleverna har googlat på bilder medan vi pratat.
Lektion 12
Vi har fortsätt på samma sätt att gå igenom djurgrupper. VI läste sidan om djur.