Lektion 4

Mål att lära sig:

  • Kunna rita sprajts
  • Kunna styra med fingret
  • Kunna skicka “punkter” som startar andra script.
  • Använda automatisk rörelse
  • Använda slumptal

Logga in för att kunna spara ditt arbete.


Uppgift:

Du ska göra ett spel där en flygande val ska upp munkar. Ditt spel ska använda variabler för att räkna poäng.


 

Ta bort din sprite. Klicka på krysset.
Rita en sprajt.

Rita något läskigt. En val, haj, ekorre eller kanske en orm.

–  Klicka på ”Gör till bitmapp

–  Ändra sprajten så att den är ganska liten. Till exempel storlek 50.

 

Kod till din sprajt.

Välj startposition och riktning. Få din  sprajt att för alltid åka mot ditt finger när du rör skärmen. Så som blocken till höger.

Du kan ändra hastigheten genom att ändra antalet steg.

För att sprajten ska röra sig snyggare, klicka i pilarna i mitten.

Del 2 – bakgrund

Rita en bakgrund.

Du ska göra en enkel bakgrund som innehåller flera sprajts.

–  Klicka på ”Gör till bitmapp” 
–  Välj en färg och klicka på målarhinken och färga bilden. 

–  Lägg till några moln. Gå in på “väl sprajt”. Sök på cloud och välj tre stycken. Sprid ut dem på bakgrunden.

 

Del 3 – Programmera din mat

Klicka på välj en sprajt (igen) och välj något gott. En munk eller kanske en skål med pommes.
När du klickar på grön flagg så…

Ska sprajten alltid visas.

Din sprajt ska “för alltid” gå tre steg

Och rotera slumpmässigt.

Om den rör kanten så studsar den.

Din sprajt kommer “för alltid” känna av om den nuddar färgen blå.

Om den gör det försvinner den.

Och skickar en “mdedelande”.

Väntar tre sekunder.

Sedan dyker den upp på en slumpmässig plats.

Enligt X-värdet och Y-värdet kan den dyka upp över hela skärmen.

Del 4 – Skapa variabler. Poäng och tid. 

Variabel. 

Gå in på “variabler! Längst ner bland blocken.

Klicka på “skapa en variabel”. Döp den till poäng.

 

Lägg scripten för variabler på bakgrunden.

Klicka på bakgrunden.

Lägg till dessa script. Andra blocket bestämmer vilken bakgrund du ska börja med

 

Skapa en ny variabel som du döper till tid.

Klicka på din bakgrund.

Skriv in följande script:

Scriptet gör att tiden startar på 10 sekunder och räknar ner.