Pedagogisk planering.
Mål. Förstå grunderna i programmering. Vi har använt oss av scratch. Programmet är webbbaserat och finns på adressen: https://scratch.mit.edu/
Uppgifter: Vi har på lektionerna gjort dessa uppgifter:
De finns också som lektioner under fliken år5/scratch på denna sida.
Vad elever förväntas kunna:
Lektion 1:
- Vad är blockprogrammering?
- Hur fungerar Scratch? Hur arbetar man i scratch?
- Vad är en sprajt och vad är en bakgrund?
Lektion 2:
- Kunna använda sig av rörelse ”glida”
- Kunna göra en dialog mellan två sprites.
- Kunna placera sin sprite med x-värde och y-värde.
- Kunna använda sig av ”meddelanden”.
- Växla bakgrund.
- Använda animationer – byta klädslar.
- Använda repetitionsblocket.
- Använda göm / vis
Lektion 3:
- Kunna styra en sprajt med tangenter.
- Kunna lägga till en automatisk rörelse
- Använda sig av känna-av blocket.
- Kunna använda “för alltid-blocket”.
- Kunna använda sig av variabler.
Lektion 4
- Kunna rita sprajts
- Kunna styra med fingret
- Kunna skicka “punkter” som startar andra script.
- Använda automatisk rörelse
- Använda slumptal
Lektion 5
- Rörelse i x och y-led
- Skicka meddelande
- Skapa och använda variabler